Wat is conversie optimalisatie?
In dit artikel wordt haarfijn uitgelegd wat conversie optimalisatie exact is en hoe je meer kunt optimaliseren
de betekenis van conversie optimalisatie
Wat wordt er met conversie optimalisatie bedoelt?
Als je een website hebt, is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de term conversie optimalisatie. Conversie optimalisatie betekent dat je er alles aan doet om ervoor te zorgen dat je klanten overgaan tot de door jou gewenste actie. Deze actie is op alle websites weer anders. Op een webshop wil je graag dat mensen een aankoop doen. Andere websites willen juist dat mensen een contactformulier invullen of dat ze zich inschrijven voor een nieuwsbrief. Al deze voorbeelden worden conversies genoemd. In deze blog wordt uitgelegd hoe je je conversies kunt optimaliseren om ervoor te zorgen dat je meer klanten krijgt en dus uiteindelijk meer omzet.
- Soorten conversies: zachte en harde conversies
Er zijn verschillende soorten conversies. Zoals hierboven al staat uitgelegd, heeft iedere website weer een andere actie waarvan ze graag willen dat hun bezoekers deze gaat uitvoeren. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een zachte en een harde conversie.
Een zachte conversie is een conversie die indirect tot meer omzet kan leiden. Een voorbeeld is het inschrijven voor een nieuwsbrief, waardoor deze klant misschien uiteindelijk een aankoop gaat doen.
Een harde conversie is juist een conversie die direct tot een hogere omzet leidt. Een directe aankoop op de website behoort dus tot de harde conversies. Ook het aanschaffen van een betaald abonnement is een harde conversie.


- Zachte en harde conversies
Je kunt je conversies simpelweg aanduiden in het aantal conversies die je hebt gemaakt. Het is echter veel nuttiger om te weten hoeveel conversies je hebt gemaakt in verhouding tot het aantal bezoekers dat je op je website hebt gehad. Zo weet je welk percentage van je bezoekers ook echt overgaat tot conversie en welk percentage de website weer wegklikt zonder de conversie te maken.
Je kunt je conversieratio berekenen met de formule aantal conversies / aantal bezoekers x 100%. Stel je hebt 100 bezoekers op je website gehad en achttien mensen zijn overgegaan tot conversie. Dan is je conversieratio dus 18%. Het doel van conversie optimalisatie is het verhogen van het conversieratio.
- Conversie attributie
Conversie attributie betekent dat je bepaalt hoe je bezoekers op jouw website terecht zijn gekomen. Heb je bijvoorbeeld een campagne op instagram en op Facebook geplaatst?
Dan is het handig om te weten welke campagne tot de meeste bezoekers en de meeste conversies heeft geleid. Stel dat je Facebook campagne heeft geleid tot vijftig bezoekers en tien conversies, maar je instagram campagne heeft geleid tot vijftig bezoekers en twintig conversies. Dan is het dus winstgevender om in het vervolg te investeren in instagram campagnes.
Ook is het verstandig om te kijken hoe je je Facebook campagne kunt verbeteren, zodat het in het vervolg tot meer conversies kan leiden.


- Hoe kun je je conversies optimaliseren?
Conversies optimaliseren betekent dus dat je er alles aan doet om het zo gemakkelijk mogelijk te maken voor je bezoekers om over te gaan op conversie. Dat kun je onder andere doen door je website logisch in te richten en nuttige tekst op de webpagina’s te plaatsen.
Een handige tip is om niet te lange alinea’s aan tekst te plaatsen, dan haken bezoekers namelijk snel af. Gebruik dus korte alinea’s en korte zinnen. Zorg ervoor dat er geen overbodige informatie op je website staat. Ook is het belangrijk dat de interne links en knoppen op logische plaatsen staan. Zo zullen je klanten er sneller op klikken en krijg je dus sneller conversies.
- De call-to-action knop
De call-to-action knop is de knop waar je klanten uiteindelijk op moeten drukken om over te gaan op conversie. Heb je een webshop, dan is de call-to-action natuurlijk het aanschaffen van het product. Wil je graag dat men zich inschrijft voor een nieuwsbrief? Dan is de inschrijfknop de call-to-action, of sterker nog, het formulier dat men moet invullen om de nieuwsbrief te ontvangen.
Dit moet bestaan uit duidelijke, simpele tekst waardoor de klant benieuwd raakt naar jouw product of dienst. Ook is het belangrijk om te benadrukken dat het erg simpel is om over te gaan op conversie, en dit proces zo eenvoudig mogelijk te houden.


- Hoe werkt heatmaps?
Voor conversie optimalisatie is het dus belangrijk om je website zo logisch mogelijk in te richten. Denk daarbij aan de tekst, de afbeeldingen, het lettertype, de alinea’s, en de interne links en knoppen. Via heatmaps kun je zien welke knoppen en links het beste werken.
Heatmaps toont namelijk een soort kaart van jouw website waarop je kunt zien welke delen het vaakst bekeken en gebruikt worden. Zo weet je precies welke knoppen wel en niet vaak worden aangeklikt. Op deze manier kom je erachter wat werkt en wat je moet verbeteren. Heatmaps is dus een handige tool om jouw website te optimaliseren voor conversie.
- Wat is een affiliate netwerk?
Om bezoekers op jouw website te krijgen, is het belangrijk om gebruik te maken van goede campagnes en advertenties. Je kunt een advertentie plaatsen via AdWords, via social media of op andere websites. Maar hoe vind je andere sites om je campagne op te plaatsen? Je kunt natuurlijk zelf op zoek gaan, maar het is vaak nuttiger om gebruik te maken van een affiliate netwerk.
Een affiliate netwerk is een bureau dat adverteerders helpt om hun advertenties te plaatsen. Dit bureau werkt samen met vele affiliates, oftewel websites waarop kan worden geadverteerd. Het bureau zoekt voor jou de beste affiliate uit. Zo hoef je dit werk niet zelf te doen en heb je ook een veel groter bereik.


- Hoe werkt affiliate marketing?
Affiliate marketing is dus het adverteren door middel van affiliate netwerken. Het affiliate bureau zoekt handige affiliates uit die goed bij jouw dienst of product passen. Op deze websites of social media accounts wordt jouw campagne geplaatst. Je hoeft echter pas te betalen als je via deze link ook echt een conversie krijgt.
Je affiliates ontvangen namelijk een deel van de omzet die jij maakt door deze campagne. Krijg je geen nieuwe klanten door de affiliate link? Dan betaal je niets. Op deze manier is affiliate marketing nuttig en eerlijk voor iedereen.