Hoppa! Simpel de website conversie verhogen!

Korte handleiding om zelf je website conversie te verhogen
de geheimen van een goede conversie website

Hoe verhoog ik mijn Conversie?

Hoge bezoekersaantallen op je website zijn leuk, maar als die bezoekers geen actie ondernemen heb je er weinig aan. We geven je daarom gratis onze Top 15 tips, zodat je de grootste valkuilen al kunt vermijden.

Wat betekent het marketingbegrip Conversie nu eigenlijk?

Een conversie is het moment waarop een bezoeker van de website overgaat tot een aankoop, informatieaanvraag, het downloaden van een brochure of een anderszins commercieel interessante actie. De conversie kan worden uitgedrukt in een absoluut aantal.

Gratis gouden Tip #1

Jouw website psychologisch opgebouwd

Verkopen is een vak apart. We geven je daarom gratis onze Top 15 tips weg om jouw conversie te verhogen. (Dit geldt voor zowel een webshop als website). Nieuwsgierig naar deze tips? Lees dan snel verder!

Actie

De klant bezoekt je website en ziet binnen één oogopslag of jouw website wat goeds te bieden heeft.

Reactie

Zodra de klant contact met jou opneemt, is het aan jou om deze klant zo goed mogelijk binnen te halen.

Interactie

Als de communicatie tussen beide partijen goed zit en de klant tevreden is, gaat hij/zij een bestelling plaatsen.

Allereerst ‘content is king’.  Als de klant informatie zoekt over het broeden van kuikens, laat dan direct beelden zien van een ‘broedmachine’ en ‘kuikens’.  Wees zo relevant mogelijk voor jouw doelgroep en website bezoekers, zodat de bounce rate omlaag gaat op jouw website. Het is dus belangrijk dat als een bezoeker jouw site bezoekt je ook meteen kunt zien waar hij/zij naar op zoek is. De bezoeker heeft een probleem en zoekt naar een bedrijf dat voor hem/haar de beste oplossing kan bieden. Hiernaast zie je een screenshot van een bedrijf dat deze tip goed toepast:

Blijf weg van cookie meldingen op je website.
Wil je ervoor zorgen dat jouw website zo goed mogelijk in de Google zoekmachine geïndexeerd wordt? Blijf dan juist weg van alle Cookie-meldingen, want die belemmeren alleen maar de conversie van je site!

Één van onze klanten is een makelaar en had elders een website SEO tekst laten schrijven (t.w.v. €1800 excl BTW!). Deze stond op zijn homepagina en op een sociale bijeenkomst vertelde hij aan ons dat zijn vindbaarheid was geoptimaliseerd. Als website bouwer wil je dan toch wel even kijken wat die persoon gekocht heeft.

Toen ik in Google de website vond bleek dat zijn homepagina niet eens geïndexeerd werd vanwege een eerste Cookie balk. Ons advies: ja, het moet vanwege de AVG wet. Maar verwijder de balk als je goed wilt scoren op het internet. We hebben nog geen klant gehad die hier problemen mee kreeg (desnoods verwijder je Google Analytics, dan ben je niet meer verplicht om een melding te tonen).

Optimaliseer apart jouw website voor desktop / tablets en mobiel.
Een laadtijd boven de 2 seconden is dramatisch. Onder de 1 seconde is goed! Wijzelf huren alleen voor onze klanten collectief een razendsnelle server (600ms).

Snel je eigen website snelheid checken?
Ga naar Pingdom en selecteer Londen als serverlocatie.

Call-to-Action buttons voorbeelden
Hier ze je voorbeelden van Call-to-Action buttons

Open eens zelf de homepagina van jouw eigen website en kijk door de wimpers van je ogen (bijna dichtknijpen). Wat valt je op? Is er onderbewust direct een opvallende knop waar je aandacht naartoe trekt?

Voor ons is dit de oranje ‘Direct starten >>’ knop rechtsboven. Deze knop gaat ook continue mee in het beeld (want het zit in een ‘sticky header’) zodat je ieder moment de actie kunt ondernemen.

Met Call-to-Action buttons genereer je meer conversie en weten nieuwe websitebezoekers direct hoe ze bijvoorbeeld contact met je op kunnen nemen of een offerte aan kunnen vragen.

Je bent klaar met het opzetten van jouw gloednieuwe Conversie website en je verwachtingen zijn hoog. Maar heb je ook al gedacht aan een gratis weggevertje? Een weggevertje is een soort gratis ‘sample’ waarmee je nieuwe klanten en websitebezoekers aantrekt en hiermee automatisch kennis laat maken met jouw bedrijf / onderneming.

Nadat ze tevreden zijn met jouw gratis weggevertje, komen ze vaak terug voor meer. En dat is precies wat je wilt! Vergelijk het met een gratis parfum-monstertje wat je vaak bij drogisterijen krijgt. Ben je tevreden over de geur? Dan denk je terug aan die zaak en wil je terug gaan naar de winkel om dat flesje parfum ook daadwerkelijk te gaan kopen. Zo werkt het met een ‘online sample’ ook.

Zalando is een goed voorbeeld van laten zien wat klanten willen. Hoge kortingen, altijd gratis verzending en retour en 100 dagen bedenktijd.

Geef wat de klant wil ontvangen en laat regelmatig zien wat de klant wil zien. Nieuwe website bezoekers die voor het eerst jouw webpagina openen, zijn nog niet bekend met jouw bedrijf of onderneming.
Je probeert een soort band met die nieuwe klant te scheppen en dat doe je o.a. door heel veel te herhalen op verschillende manieren. Doe dus goed onderzoek naar de doelgroep waar jij op richt.

Kijk maar eens bijvoorbeeld op de webshop van Zalando.
Wat valt je op?
Mid-Season Sale – 50% korting. Gratis verzending en retour. 100 dagen recht op retour. Dit zijn punten waar klanten gevoelig voor zijn en door dit soort aspecten te laten zien, trigger je de bezoeker om iets uit jouw webshop te bestellen. 

Gedragsverandering om verlies te voorkomen. Mensen reageren eerder als ze het risico voelen om iets te ‘missen’ en ‘verliezen’.

Dit werkt vanuit ons primitieve brein:

  1. Schaarste (nog maar 1 kamer vrij);
  2. Tijdsdruk, alleen vandaag nog te bestellen;
  3. Minder als voorheen, wanneer iemand onder zijn of haar norm komt;
  4. Kuddegedrag, wanneer veel andere dezelfde beslissing eerder hebben gemaakt. Denk hier bijvoorbeeld aan reviews.

Booking.com is een meester in de kunst van ‘Verliesaversie’

Nog maar 1 kamer vrij
Booking.com verlies aversie
Review pagina Meubellift.nl
Voor onze klant Meubellift.nl hebben wij een Review pagina gemaakt

De ervaring van een ander is blijkbaar waardevoller dan het verkoopverhaal van een winkelmedewerker. Consumenten lezen maar al te graag de reviews om zo veel mogelijk kosten te besparen, omdat het vertrouwen in een review groter is dan het vertrouwen in een advertentie en om de financiële en emotionele risico’s te beperken.

4 Redenen waarom jij ook reviews op jouw website zou moeten tonen:

  1. Reviews helpen om het vertrouwen van de consument te winnen;
  2. Reviews helpen jouw omzet te verhogen en jouw winstmarge te verbeteren;
  3. Reviews geven je feedback voor product- en dienstverlening;
  4. Reviews geven inzicht in jouw doelgroep.
    (Wat vinden mijn klanten nu echt belangrijk?)

Mensen die al eens eerder hebben besteld en tevreden zijn over je product of webshop zijn belangrijke potentiële kopers. E-mail marketing wordt door veel ondernemers zwaar onderschat. Via e-mail marketing kun je veel klanten (die al eens eerder wat gekocht hebben) terugleiden richting je webshop. Het heeft wederom met branding te maken: zorg dat mensen je webshop niet vergeten.

Zorg dat er een gevoel ontstaat dat ze een deal niet kunnen laten lopen. Je kunt zelfs gebruik maken van gratis e-mailmarketing diensten zoals MailChimp, waarmee je snel en gemakkelijk e-mails kunt versturen.

Mailchimp emailmarketing
BurnGym Beugen box opnames voor conversie website te stimuleren
Succes uit het verleden biedt geen garantie voor de toekomst

Het spreekwoord: “Succes uit het verleden biedt geen garantie voor de toekomst,” schiet mij nu ineens te binnen.

Bedenk goede slogans om jouw online bezoekers te triggeren

Denk hierbij aan: “Een goede boekhouder verdient zichzelf terug”.
Dat soort slimme slogans kun jij ook creëren!

Voorbeeld: Hoeveel klanten moet jij per jaar binnen halen om 1 conversie website terug te verdienen? Als dit €500 p/j kost, wat is dan jouw winst?
Conclusie van de lezer: Doen!

Je zult wel denken: “Waarom zou ik de achterruit van mijn (bedrijfs)auto gaan beletteren met daarop de URL van mijn website?”
De reden is heel erg simpel: wij hebben dit namelijk ook gedaan!

Wij wonen in een relatief kleine plaats in Noord-Limburg en wilden graag meer naamsbekendheid creëren in onze eigen regio. Dit hebben wij heel makkelijk gedaan door het logo met de URL van ons bedrijf achterop de ruit van onze auto te laten beletteren. 

Met de auto kom je vaak op openbare plaatsen waarmee je automatisch gratis reclame maakt: op parkeerplaatsen van supermarkten, sportscholen, scholen etc. 

WebsiteCoaches.nl belettering URL auto
Aanschouw onze bedrijfsauto, strak belettert met onze website URL
Justin drone vlucht Yotel Amsterdam voor de nieuwe website
Ook het (laten) maken van hoogwaardige foto's helpt mee met het verhogen van de conversie van jouw website of webshop

Veel bezoekers haken van je webshop af wanneer je geen gebruik maakt van de optimalisatiemogelijkheden van jouw productfoto’s. Je wilt bijvoorbeeld wanneer iemand zoekt op een bepaald product binnen ‘Google Afbeeldingen’ dat jouw productfoto uit jouw webshop wordt getoond.

Het is verstandig om daarom iedere afbeelding die in jouw webshop staat te gaan optimaliseren met een ‘alt-tag’.

Gebruik dus géén bestandsnaam als ‘20190304-droneshot-1.jpg’,
maar juist de merk- of modelnaam van het bijbehorende product.

De juiste benaming van een bestandsnaam kan bijvoorbeeld wel op deze manier: ‘Platenspeler_DenverVPL-120-Bruin.jpg’ 

Alle kleine beetjes helpen. Dat geldt ook voor een beginnende website of webshop. Het gaat om structuur en diversiteit. Veel mensen vergeten nog steeds om de domeinnaam van de website / webshop in hun handtekening van een e-mail te plaatsen.

Waarom is dit nuttig om te doen?
De ontvanger wil vaak graag weten wie je bent, voor welke website of webshop je werkt en wat deze website of webshop allemaal te bieden heeft.

Zodra je een URL in je email-handtekening hebt staan, kan de ontvanger van jouw e-mail daarop klikken en zo bereik je meer websitebezoekers.

E-mailhandtekening met URL invoegen
Hoe voeg ik een professionele Gmail-handtekening toe? Klik op de foto
TIP #15

Eindig met een mooi contactformulier 😉