Gemiddelde conversie bij een webshop

In deze blog wordt haarfijn uitgelegd wat een de gemiddelde conversie bij een webshop is en tips hoe je dit kunt verhogen

vergelijk het gemiddelde conversie ratio van webshops

Wat is de gemiddelde conversie bij een webshop?

Het conversieratio verschilt meestal erg er webshop. Voor sommige webshops is een conversieratio van 1% al heel wat, bij andere loopt het ratio op tot wel 10%. Het kan handig zijn om het conversieratio van jouw website te vergelijken met het gemiddelde ratio van webshops. In deze blog lees je alles over conversies, wat een gemiddelde conversie is voor een webshop, en hoe je je conversies kunt optimaliseren. Je leert over handige tools die je kunt gebruiken bij de conversie optimalisatie. Zo kun je ervoor zorgen dat jouw bezoekers sneller overgaan tot conversie. Je maakt zo al snel meer omzet.

  • Wat is een conversie?

Ten eerste is het belangrijk om te weten wat een conversie precies is. Een conversie krijg je wanneer een bezoeker van je website overgaat tot actie. Denk daarbij aan het aanschaffen van een product of dienst of het aangaan van een abonnement. Maar je klant hoeft niet per se iets te kopen om een conversie uit te voeren.

Een conversie kan namelijk ook het inschrijven voor een nieuwsbrief zijn, of het invullen van een contactformulier. Elke website is dus weer op zoek naar een andere soort conversie. Daarom is het belangrijk dat je je strategie aanpast op je eigen soort conversie.

Het-Conversieratio
Zachte-harde-conversies
  • Harde en zachte conversies: de verschillen

Er zijn dus een heleboel soorten conversies mogelijk, afhankelijk van wat voor product of dienst jij vooral aanbiedt. Conversies worden onderverdeeld in twee soorten. Je hebt namelijk de harde en de zachte conversie. Een harde conversie krijg je wanneer een klant een actie uitvoert die direct tot een verhoogd omzet leidt. Bijvoorbeeld het aanschaffen van een dienst of product of het betalen van een abonnement.

Een zachte conversie leidt niet direct, maar indirect tot een hogere omzet. Het inschrijven voor een nieuwsbrief is bijvoorbeeld een zachte conversie, of het invullen van een formulier. Zachte conversies kunnen uiteindelijk toch voor een verhoogde omzet zorgen, omdat deze klanten misschien later nog wel een aankoop gaan doen.

  • Wat is het conversieratio?

Conversies kun je aangeven in getallen en hoeveelheden. Als je tien producten hebt verkocht, kun je bijvoorbeeld zeggen dat je tien conversies hebt. Maar dat zegt eigenlijk niets totdat je het vergelijkt met het aantal bezoekers dat je hebt gehad. Stel je hebt tienduizend bezoekers gehad en slechts tien bezoekers hebben iets gekocht, dan moet je je website beter optimaliseren. Je conversieratio is dan laag.

Je conversieratio bereken je door het aantal conversies te delen door het aantal bezoekers en dit keer 100% te doen. Stel je hebt honderd bezoekers gehad en drie daarvan hebben een conversie uitgevoerd, dan is je conversieratio 3%.

blank
Met conversie attributie kun je dus zien welke campagnes wel en niet werken en hoe je dit kan verbeteren.
Social media of Google AdWords reclames
  • Gemiddelde conversieratio bij webshops

Het doel van conversie optimalisatie is om het conversieratio zo hoog mogelijk te krijgen. Het is belangrijk om te weten wat het gemiddelde conversieratio van webshops is, zodat je jouw webshop kan vergelijken. De gemiddelde conversie ligt al vele jaren tussen de 3% en de 4%. Dat betekent dus dat op de meeste webshops ongeveer drie tot vier van iedere honderd bezoekers een conversie uitvoeren.

Is jouw conversieratio hoger dan 4%? Dan doe je het beter dan gemiddeld. Is je conversieratio lager dan 3%? Dan kun je wat harder werken aan conversie optimalisatie. Uiteraard is elke webshop weer anders, dus is het niet altijd eerlijk om jezelf te vergelijken met andere webshops.

  • Lagere conversie dan bij echte winkels

Webshops behalen vaak een lagere conversie dan fysieke winkels. In een fysieke winkel zijn bezoekers veel sneller geneigd om iets te kopen. Dat komt met name doordat het gemakkelijker is om in een fysieke winkel over te gaan op aankoop. Je hoeft slechts naar de kassa te lopen en te betalen.

Stel er staat een rij voor de kassa, dan wordt het proces langdradiger en zullen mensen eerder geneigd zijn om verder te kijken. Bij een webshop moet je allerlei gegevens invullen en veel mensen hebben hier het geduld niet voor. Ook kan het zijn dat men twijfelt of de webshop wel legitiem is. Je hoort immers vaak verhalen over internet oplichters. Daarom is het belangrijk om de conversie voor de bezoeker zo simpel en betrouwbaar mogelijk te maken. 

IDEE #11 - Kleding verkopen
Het is belangrijk om de conversie voor de bezoeker zo simpel en betrouwbaar mogelijk te maken.
  • Betrouwbaarheid

Het is dus erg belangrijk dat je webshop er betrouwbaar uitziet. Voor kleine webshops is het vaak niet helemaal accuraat om jezelf te vergelijken met grotere webshops. Webwinkels als bol.com worden bijvoorbeeld algemeen als betrouwbaar ervaren. Daarom zal de conversie bij deze webshops ook veel hoger zijn dan bij minder bekende webshops.

Maar hoe zorg je ervoor dat een kleinere en minder bekende webwinkel ook als betrouwbaar wordt ervaren? Geef de bezoeker bijvoorbeeld de mogelijkheid om achteraf te betalen. Zo weet de bezoeker zeker dat hij of zij geen geld kwijt is totdat het product of de dienst is ontvangen. Ook is het belangrijk om gebruik te maken van een veilige betaalomgeving en bijvoorbeeld goede recensies op je webshop te plaatsen.

  • Hoe optimaliseer je conversies?

Hoe meer conversies je maakt, hoe beter. Daarom is het belangrijk om je website te optimaliseren voor conversies. Het is dan belangrijk om te weten welke onderdelen van je website goed werken en welke niet. Hiervoor kun je heatmaps gebruiken. Heatmaps toont je een virtuele kaart van jouw website. Hierop kun je zien welke knoppen en interne links vaak worden aangeklikt en welke niet. Zo weet je wat werkt en wat je moet verbeteren.

Ook kun je Google Analytics gebruiken om te zien welke pagina’s op je website het vaakst worden bezocht en hoe lang bezoekers op deze pagina’s blijven. Zo weet je welke pagina’s interessant zijn en welke niet. 

Hoe-meet-je-Conversie
Via heatmaps en Google Analytics leer je waarin je moet investeren.
Hoe optimaliseer je je conversies
  • Conversie attributie

Als je conversies maakt, is het belangrijk om te weten waar deze klanten vandaan kwamen. Je wilt dus weten hoe ze op jouw website terecht zijn gekomen. Hier kun je achter komen met behulp van Google Analytics. Deze praktische tool laat zien hoeveel bezoekers via Google of Google AdWords op jouw website kwamen en hoeveel via social media of via andere sites.

Zo kun je zien welke campagnes goed werkten en welke minder goed. Conversie attributie is een belangrijk onderdeel van conversie optimalisatie. Door middel van conversie attributie weet je waarin je in de toekomst kunt gaan investeren.

  • Reclame maken op social media of Google AdWords

Als je meer bezoekers en dus meer conversies wilt, is het belangrijk om goed te adverteren. Anders zullen mensen je webshop nooit vinden. Je kunt adverteren via social media of met Google AdWords. Met Google AdWords komt jouw website hoog in de zoekresultaten te staan. Verkoop je tafels, dan zullen mensen die zoeken op ‘tafel kopen’ dus sneller bij jouw website terecht komen.

Met social media reclame kun je met een tafel webshop bijvoorbeeld reclames plaatsen op interieur design accounts op instagram en Facebook. De volgers van dit soort accounts zullen immers sneller geïnteresseerd zijn in jouw webshop.

TIP #14 - Word actief op social media
Ja, help mij met conversie optimalisatie

Maak van je webshop een geautomatiseerde verkoper 😉

Google Beoordelingen
5.0
Gebaseerd op 61 beoordelingen
Wat is je website?